Petr Lebeda

Jméno: Petr
Příjmení: Lebeda
Ročník narození: 1944
Místo narození: Veselí n.L.
Místo bydliště: Praha 10, Kodaňská 44
1. Kde se ve vás vzal vztah k historii, k
šermu?
K historii ve škole,bavil mne dějepis a k šermu po přečtení 3 mušketýrů, zblbla celá ulice, navíc jsem se chodil učit plavat na Klárov a tam šermíři (ATK) tehdy trénovali
2. Kdy a jak jste s šermováním začal?
Šel jsem se zeptat na ČSTV kam se mám přihlásit, ti mne poslali do TJ Baník Praha (ČŠK Riegel) kde jsem se od r.1959 učil u mistra Vršeckého sportovní šerm
3. Jakých jste, nebo
jste byl / byla, členem skupin?
Dr.Černohorský (mistr TJ Baník Praha-šerm.oddíl mne v roce 1962 oslovil zda bych nechtěl také dělat historický šerm, s jehož ukázkami vystupovali členové oddílu i jiných praž.klubů (ČKD Stalingrad- Bohemians..) ve VHM na Hradčanech jako Skupina historického šermu (jiné jméno tehdy neměli,byla to jediná skupina, na plakátech uváděli ukázky šermu historického a sportovního členy TJ Baník Praha a v ), z počátku jsem tam pouštěl hudbu z gram.desek (nebylo to ucelené představení,dr.Černohorský měl průvodní slovo o dějinách šermu a uváděl jednotlivé ukázky) a mně se povedlo pustit sbor :.."sláva mu,sláva mu" zrovna když někdo zabil soka..!!...! Tehdy jsme si museli vše dělat sami, včetně zbraní i částí kostýmů, bandité měli např.vojenské boty "půllitry", něco bylo vypůjčené z Vinohr. divadla, něco šili rodinní příslušníci, banditské klobouky jsme si ze starých klobouků tvarovali pomocí vařečky nad párou, fousy jsme si lepili. Ve Vojenském historickém muzeu (Schwarzenberský palác) jsme působili pod názvem Kroužek hist.šermu,pořad byl provozován pod ÚDA měli jsme i legitimace (1964). Protože se dr.Černohorský nepohodl s TJ Baník, netrénovalo se v šermírně, ale např.ve vstupní hale Vojenského muzea na Vítkově (kde jsme trefili při vyražení dýky obraz K.Gotwalda v generálské uniformě na Dukle), ve školních tělocvičnách. Dá se říci, že v té době byli"historici" u sportovních šermířů v neoblibě. Po rozdělení skupinyna dvě části (5.2.1966 po vysílání telev.koprodukčního programu Praha-Paříž) jsem zůstal pod ÚDA (skupina si dala název "Mušketýři a bandité" podle představení, které jsme předtím ve VHM dělali. S dr.Černohorským odešli někteří členové do divadla J.Wolkera, kde vystupovali s programem Zkřížené kordy (název skupiny Romantik)
4. Jaký mistr vás
učil?
Historický šerm Dr.Cernohorský, po něm mistr Čivný, který se snažil šerm více přiblížit hist.literatuře, po jeho emigraci v r.1968 byl trenérem (a zároveň šermířem) Zbyšek Šrůta. Ono-učil znamenalo, že dohlížel na to co jsme si sami vymýšleli, jen Čivný měl jednotlivá čísla zpracována i graficky, s využitím Talhofera..my jsme si to upravovali tak, aby to bylo i pro diváky zajímavé. Svatopluk Skýva učil šerm na konzervatoři (po něm Pavel Vlasák), v programu Mušketýři a bandité po dohodě s dr.Cernohorským předváděl ukázky divadelního šermu (pážata,klauni- tak začal i Ivan Chrz)
5. Změnil historický šerm nějak výrazně váš pohled na život, na vaše chování? Jaké hodnoty uznáváte?
Historický šerm nám všem podstatně změnil život, podívali jsme se do ciziny (pařížská Olympie,zájezd do Jižní Ameriky, na Litvu a Ukrajinu,měli jsme jet i s K.Gotem do Las Pegas USA-ale zakázali to že prý tam chtějí zneužít baletky, které měly ve výpravě také být..)..naučili jsme se spoléhat jeden na druhého, věřit si. Já jsme např.zjistil, že o druhé polokouli ze školy nevím nic, později jsem si udělal i státnici ze španělštiny. Měli jsme i možnost spolupracovat s opravdovými mistry- herci našimi i cizími, a hlavně měli jsme tu čest že si nás do hry Jindřich V.po předváděčce v Tylově divadle vybral i rež.M.Macháček. Vypravěče, později Správce při našem představení dělali M.Vrba,M.Chundela,J.Přeučil, I.Vyskočil,J.Kašpar,Jiří Havel,někdy i Fr.Plecháček a Ivo Prokop (v Německu), na zájezdu na Ukrajinu v ruštině L.Županič. Spolupracovali jsme s pražskými divadly (EF.Buriana,Národní divadlo-činohra,opera i balet,Karlínské divadlo, libeňské divadlo Pod Palmovkou (tehdy SK Neumana), Vinohradské divadlo,DJW- a to vše vedlo k rozvoji samostatného myšlení, rozhodování což se mi hodilo i v normálním životě, později jsem se podílel na stavbách v Izraeli, Rusku, Německu, jen rodinný život to asi odnesl. V divadlech a ve filmu jsme používali název Skupina hist.šermu ČŠK Riegel (i když za socialismu se Riegel v tělovýchově nemohlo používat, jen TJ Baník Praha) .Tam jsme přešli v roce 1970, když už se představení na Hradčanech nemohlo dělat kvůli ruské okupaci (dodnes jsou v rozích na chodníku půlkruhové mřížky kde stávaly kanóny, ty byly označeny za zbraně kontrarevoluce). Mušketýři a bandité by na programu Jindřicha V nebo Hamleta vypadalo dost divně.
6. Je ve vašem případě šerm spojen s koňmi?
Pokud ano, povyprávějte, jak koně ovlivnili váš život.
No moc tomu tak není, ale při natáčení Noci na Karlštejně jsem dostal lekci jízdy na koni v jízdárně, při vlastním filmování scény příjezdu p.Ofky na Karlštejn jsem držel koně za uzdu, ten věděl že mám v kapse kostku cukru a v nestřeženém okamžiku natáčení mi zuby tasil meč a mával jím. Všichni se váleli smíchy, ale ve filmu to naštěstí nebylo, od té doby vím,že koně jsou velmi inteligentní zvířata
7. Váš nejsilnější zážitek spojený
s šermem? Pokud ano, podělte se o příběh.
Poté co I.Chrz vystudoval režii musel jsem někdy dělat i choreografie šermu ve filmu i v divadlech. Při natáčení bulharského filmu Filozof Konstantin (o Cyrilu a Metodějovi) se na Barrandově natáčela scéna hostiny /původně Ravena/ kde došlo k palácovému převratu a některým hostům měla být useknuta hlava. Napřed jsem jen radil, pak miřekli,abych si přivedl ještě jednoho a to napadení jsme udělali. Měli to vymyšlené tak, že jeden rekvizitář dostal oblečení se zvýšenými rameny na které byla nasazena na magnety umělá hlava nad tu jeho. Aby hlava neskákala jak tenisák, musela být rána vedena přesně v místě nasazení. Ten chudák u stolu musel tu umělou hlavu krmit a měl strach, že přijde o ruce, tak do něj lili alkohol. Při ostrém natáčení hlava spadla do mísy, kolega Tonda Češpivo zvládl naproti svého dvořana, zavládl chaos a protože nebyla stopka, prali jsme se mezi sebou, zničili jsme několik mečů,skákali přes stůl, nové jsme vyrvali stráži-statistům, ti se docela nefalšovaně báli a po neskutečně dlouhé době zaznělo to sladké STOP! Všichni ve studiu začali tleskat a ke mně přišel nějaký člověk (asi z vedení FSB), který se mne ptal jestli jsem to už někdy zažil. Nějak jsem koktal že nevím (myslel jsem že mluví o zapomenutí toho stopu) ale on se začal smát a pravil- pane to je poprvé v dějinách Filmového studia, kdy ostatní herci i statisté se stali diváky a rovněž tak štáb který zapomněl scénu ukončit se zájmem přihlížel a pak všichni tleskali. Podobně poté co jsem dělal choreografii šermu při Jindřichovi IV v Národním divadle mi při cestě na premiéru bylo jasné, že v životě již asi nic podobného nezažiji a velmi jsem si vážil, když po premiéře jsem dostal v klubu sklenku vína jako poděkování od režiséra i od herců jako byl p. R. Hrušínský, kterému jsem poradil aby při bitvě se v souladu s rolí Falstaffa nepral ale dělal mrtvého s tím že si zastrčí šíp z toulce pod paži, což on zahrál rád a velmi přesvědčivě. V této hře jsem se snažil pomoci M. Macháčkovi protože mladí herci by ho byli při bitvě udolali. Paradoxně naposledy jsem na jevišti ND stál při jeho pohřbu, když jsme byli správou činohry vyzváni abychom stáli čestnou stráž.
8.Věnujete se historickému šermu stále? Kde
vás můžou zájemci a fandové vidět "naživo"?
Již ne, teď spíš běhám po doktorech, ale při dovolené v Dominikánské republice si moji banditskou fotku vyžádal číšník, vystavil si ji za bar a všem tvrdil, že tam působil známý český pirát Apostol (číšník se jmenoval Juan, já Petr tak jsem mu říkal, že jsme apoštolové, ale v minulosti že jsem nebyl svatý ale bandita). V pařížské Olympii si barmanka v klubu vzala naše fotky také a měla je tam vystavené vedle Ch.Aznavoura, jen pivo nám nechtěla prodat pokud to řádně neřekneme francouzsky..Od té doby umím objednat francouzsky 4 piva, musel jsem to říci i za další 3.
9.. Máte rodinu,
děti, zapojují se do vašich aktivit? Ovlivnil šerm i život partnerský, rodinný?
Mám syna a dceru, ale ti si spíš myslí že otec kecá-trochu přeháním,protože je to už dávno, dcera byla jako malá na několika vystoupeních,ale zažila, když se ke mně při muzikálu Kleopatra kde jsme byli jako diváci hlásil p.Brabec, syn je mladší a tak něco zná jen z vyprávění, ale prošel jsem s ním všechna místa na Hradčanech, Malé Straně a on nyní rád takto vodí své známé, navíc také rád cestuje a tvrdí že to má po mně.. s ženou jsme se rozvedli. Jinak předtím jsem se málem oženil s Venezuelkou z Caracasu. Ještě na závěr- Bez pomoci a spolupráce s ostatními členy skupiny bych nic takového nezažil, zvykli jsme si na to, že jsme měli jakousi samosprávu, dělal jsem vedoucího skupiny,musel jsem jednat s agenturami (Pragokoncert, PKS, ČsCV, po Chrzovi i divadla, film) po mně pak J.Šolc. Pokud se někde objevují i jiná jména tzv .vedoucího skupiny, tak např. za UDA dělal organizačního vedoucího E. Beneš, ten ale nešermoval.